maanantai 6. heinäkuuta 2020

e-Golf:n ensimmäisen viikon tuntemuksia



e-Golf on nyt ollut käytössä viikon, ja tuona aikana kilometrejä mittariin on tullut vasta 221. Tähän on vaikuttanut tietenkin alkanut lomakausi yhdistettyinä etätöihin, mutta jo tällä viikolla on tarkoitus kokeilla autolla hiukan pidempää matkaa.

Auto on osoittautunut melko pihiksi, ainakin verrattuna tuohon BMW Hybridiin. Näiden kilometrien keskikulutus on ollut vain 12,3 kWh/100km, tosin mukana on melko vähän moottoritietä (on sillä kerran käyty Helsingissä). Ensimmäisen täyteen latauksen jälkeen, auto väitti kantamaksi yli 270 km, tuohon tuskin tullaan kuitenkaan pääsemään. Uutta on myös se, että tätähän ei tarvitse kytkeä lataukseen joka ajon jälkeen kuten BMW. Kuntosalilla tuli kuitenkin kytkettyä Fressin ilmaiseen laturiin, jumpan aikana saimme 70 ilmaista kilometriä !

Verrattuna edelliseen bensa-Golf:n, tämä on ihan toinen auto ajaa. Auto on uskomattoman pirteä. Kun valoista näyttää kaasupoljinta, niin vanha auto käytti sellaisen vajaan sekunnin mietintätauon ennenkuin jotain alkoi tapahtumaan, tämä lähtee kuin hauki rannasta. Lisäksi auton Auto-Hold ominaisuus on paljon parempi. Edellisellä Golf:lla sai olla melko huolellinen, jos halusi Auto-Hold:sta pehmeän lähdön, ei tällä...

Digital Cockpit:n Wow-factor häviää aika äkkiä ;-). Siinä on ihan samat toiminnallisuudet kuin vanhan auton mittaristossa, vain ulkonäkö on Wow:ta. OK onhan navigointinäkymä oikeasti parempi.

Vaihdekepin (?) B-asento unohtuu helposti valita, sen tosin huomaa heti kun jalan nostaa kaasulta. Kaippa tuokin tulee lihasmuistiin ajan kanssa.

BMW kun tuli taloon, se aiheutti Wow-efektin viimeistelyllään ja toki meille uudella sähköisellä piirteellä. Tämä aiheutti paljon isomman Wow-efektin olemalla oikeasti erilainen auto ajaa !

torstai 2. heinäkuuta 2020

Latausasema asennettu

Ellin latausasema siis tilattiin jo maaliskuun alkupäivinä, ja kesäkuun toisella viikolla se lopultakin toimitettiin.

Unboxattu Elli
Aika peloittavan näköinen paketti, asema tuli useassa pienessä osassa ja hiukan mietitytti, että mitenkähän tuo mahtaa onnistua.

No sitten sopimaan asennusta sähkömiehen kanssa. Sovimme että vedämme itse kaapelin ryhmäkeskuksesta autokatoksen vieressä olevaan varastoon. Tätä varten löytyi kätevä reitti, talon rossipohjan kautta. Tai niin sitä luultiin. Saimme pojan kanssa äheltää johdon ja vetojousen kanssa muutaman tunnin ennenkuin kaapelin veto oli valmis. Johto tuntui jäävän jumiin kaikkiin paikkoihin mihin se voi jumiin vain jäädä. Mutta lopulta se oli vedetty, ja mitään uusia läpivientejä ei tarvinnut tehdä.

Ryhmäkeskus, selkeä ?


Sitten astui ammattilainen kehiin, ja hoisi asennuksen loppuun. Ensin porattiin varaston seinään reikä josta saisi johdon läpi autokatokseen, ja sitten vain ohjeiden mukaan aseman kasaus. Loppupeleissä kävi ilmi että ohjeet olivat hyvät ja asennus johdonmukainen. Sähkömiehen mukaan jopa helppo. Ohjeiden kuvat tosin olivat melko pieniä ja siten paikoin vaikeat lukea. Ellin laturissa on sisäänrakennettuna tasavirran suojaus, joten väliin riitti normaali A-tyypin vikavirtasuoja.

Lopputulos on varsin siisti.
Ryhmäkeskuksessa asennettaessa kävi kuitenkin ilmi, ettei alkuperäinen suunnitelma suko-pistokkeen siirrosta L3 vaiheeseen toimi, koska tällöin siihen ei saisi vikavirtasuojaa. Täten päätimme, että kotona saa  plugarin suko-lataus sitten loppua. Tästä tuskin tulee ongelmaa, koska jo nyt on käynyt selväksi, ettei e-Golfia tarvitse ladata edes joka toinen päivä normaalikäytössä. Ja onhan se lataus selkeästi turvallisempaa asiallisesta latausasemasta, siitä täyttyy se plugarikin tuplasti nopeammin.

Sitten koitti se jännin hetki, toimiiko kaikki ?

No toimihan se, kertalaakista. Perinteinen "mikä meni vikaan" vaihe jää pois kun käyttää ammattilaista ;-)

maanantai 29. kesäkuuta 2020

e-Golf saapui !




Blogissa on ollut kesäkuussa hiukan hiljaiseloa, kun ei ole ollut mitään erityistä kirjoiteltavaa ennenkuin nyt. Perheen toinen auto, e-Golf otettiin tänään lopultakin vastaan !

7 km mittarissa !
7 km mittarissa


Myös latausasema on jo tullut, mutta sen asennus ei ole vielä valmis joten palataan siihen myöhemmin.

VW Auton automyyjä jonka kanssa asiaa on koko kevät hoidettu, toi auton tänään työpaikalleni, missä sitten luovutus tapahtui. VW Centeriltä sain erittäin hyvää asiakaspalvelua, auto oli täyteen ladattu, ja myyjä kävi peräti tunnin ajan auton ominaisuuksia kanssani läpi.

Hiukan erinäköinen konehuone

Sitten kotimatkalle. Luovutushetkellä kantamaa oli 224 km, ja matka kotiin Vianorin ja kaupan kautta oli 34 km.  Kotiovella kantamaa oli jäljellä 216 km joten varsin hyvin regenerointi (tai recuperaatio kuten VW sitä kutsuu) toimi jos noihin lukuihin on luottamista.

Päästöt 0 g/km joten ei tarvita edes pakoputkea

Tästä se alkaa ! Nyt blogissa pääsen myös avaamaan uuden näkökulman, plug-in hybridin ja täyssähköauton vertailun eri elämän tilanteissa.

sunnuntai 7. kesäkuuta 2020

EcoPRO tila

Edellisessä postauksessa kävin siis plugarilla Lahdessa, ja sen seurauksena olin hiukan yllättynyt auton taloudellisuudesta, tai pikemminkin jonkinlaisesta epätaloudellisuudesta.

Nyt oli edessä sama matka, ja tällä kertaa tarkoituksena oli katsoa onko auton EcoPRO tilalla mitään vaikutusta matkan taloudellisuuteen.

Yllättäen keliolosuhteet olivat suurinpiirtein samanlaiset, vaikka kesää kohti oli menty jo pari viikkoa. Mutta vertailukelpoisuutta toki hiukan alentaa se, että tällä kertaa ratissa oli perheen teini, jonka ajotapa ei välttämättä ole ihan yhtä taloudellinen kuin isällänsä. Tosin leijonaosa matkasta mentiin moottoritietä, missä ajettiin joka tapauksessa vakionopeussäädin päällä.

Itse matka taittui jotakuinkin samoin kuin ensimmäisellä kerralla, joskin reitti oli hiukan eri ja paluumatkalla auto sai ladattua Kauppakeskus Mailin pihalla peräti 14 km:n edestä samalla kun kävimme Mäkkärissä.

Mitähän tuosta nyt sanoisi... Sähkö loppui menomatkalla jotakuinkin samassa paikassa kuin edellisellä kerralla, ja kulutus oli siinä vaiheessa tuo 19.4 kWh/100 km, joka tuntuu hiukan isolta. Toki keskinopeuskin oli melko kova.


Matkan jälkeen päästiin näihin lukemiin. Sähkön kulutus oli keskimäärin hiukan alempi, ja polttoaineenkulutus sama kuin edellisellä kerralla. Tästä jos vielä laskee että pelkällä bensalla tuosta matkasta ajettiin siis 225 km saadaan "puhtaaksi" polttoaineenkulutukseksi tällöin noin 6,5 l/100 km, mikä on myös sama tulos kuin edellisellä kerralla.

Matkan päätteeksi tankkasimme auton täyteen, jolloin ajotietokone ilmoitti bensa-range:ksi 470 km. Eli jos sinne Lappiin on pakko lähteä tällä autolla, niin tauot on varmaan hyvä pitää noin 450 km välein.

Summa summarum: Ei taida tuolla EcoPRO tilalla olla käytännössä juuri vaikutusta auton taloudellisuuteen. Lisäksi ainakin moottoritieajossa tuosta hybridi-ominaisuudesta ei juuri ole hyötyä. Ymmärrettävästi jarrutusenergiaa ei juuri ole tarjolla kun ajetaan koko ajan vakionopeudella. Ainakin tämän hybridin taloudellisuus siis perustuu siihen, että päivittäiset kaupunkiajot voi tehdä sähköllä. Matkalla se kuluttaa sen mitä minkä tahansa polttomoottoriauto, ehkä jopa hiukan sieltä haarukan yläpäästä kokoluokassaan.


lauantai 23. toukokuuta 2020

Plugarilla Lahteen ja takaisin.

Nyt koitti ensinmäinen vähän pidempi matka, Espoosta Lahteen ja takaisin. Kaikki yhden iltapäivän aikana, eli perillä ei ainakaan merkittävää latausta ehtisi tekemään.

Nollasin ennen matkan alkua ajotietokoneen osamatka-osan, jotta saisi vähän dataa siitä miten auto kuluttaa tämmösellä reissulla. Pihasta lähtiessä auto lupaili 42 km:n sähkörangea, ja kun pääsimme Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymään oli matkaa taitettu 39 km ja auto väitti että vielä riittäisi 5 km. Noh kun nopeus kiihtyi 120 km/h niin tuo viisi kilometriä kutistui ehkä kolmeksi ja loppumatka ajettaisiin siis bensalla. Tässä vaiheessa ajotietokone kertoi sähkön kulutukseksi 20 kWh/100 km ja bensan kulutukseksi siis 0.0 l/100 km. Mutta aika nopeasti lähti lukemat muuttumaan, ja se mikä oli hämäävää niin ajotietokone tietenkin alkoi jyvittämään tuota sähköllä ajettua alkumatkaa koko siihen asti taitettuun matkaan. Toki tämä on periaatteena sama, kuin se millä bensankulutukseksi saadaan tuo 1.6 l/100 km WLPT mittauksessa, mutta  mielenkiintoista olisi myös nähdä mikä on "puhdas" sähkön tai bensankulutus tuon yhdistetyn lisäksi. Sitä ei ajotietokoneen syövereistä mistään ole vielä löytynyt.

Nyt auto siis käyttäytyisi perinteisenä hybridinä (tai Toyotan termein "itselataavana"). Meillä oli navigaattorissa reitti valittuna, ja auto melko fiksusti mielestäni otti sähköä matkan aikana esim alamäissä talteen, mutta ei käyttänyt lainkaan ennenkuin poistuimme Kariston liittymässä moottoritieltä. Nyt auto oli generoinut itselleen 2 km sähkörangea, jolla pääsimme kyläpaikan pihaan. Ainakin käsikirjan mukaan tämä on ominaisuus silloin kun navigointi on päällä, auto yrittää itse päätellä milloin sähköä kannattaa käyttää. Varmasti hyödyllisempää oli käyttää se katuverkossa kuin 120 km/h moottoritiellä.

Vierailun jälkeen lähdimme paluumatkalle, mutta ensin piti käydä Lahdessa Mäkkärissä. Kauppakeskus Maili sijaitsee Mäkkiä vastapäätä, joten jätimme auton sinne (ilmaiseen !) lataukseen Mäkkäriasioinnin ajaksi. Tämänhetkisten koronasääntöjen takia jouduimme syömään ulkona, joten asiointi oli varsin nopea. Ennen kotimatkan alkua auto ehti ottaa vain 6 kilometrin edestä sähköä, eli bensalle vaihdettiin suurin piirtein siinä vaiheessa kun siirryttiin taas moottoritielle. Tässä tuli taas todistettua tarpeelliseksi tehokkaammat laturit myös plugareihin, 11 kW:n laturi olisi kaiken järjen mukaan ottanut samassa ajassa 18 kilometrin edestä sähköä...

Perillä kotona oli aika tehdä pieni tilinpäätös.


Bensalla liikuttaessa auto ei ole mielestäni erityisen taloudellinen. Ottaen huomioon että 266 kilometrin matkasta noin 50 kilometriä taitettiin ladatulla sähköllä, saisi tällä kaavalla auton "puhtaaksi" polttoaineenkulutukseksi moottoritiellä siis noin 6.5 l/100 km. Se ei ole hybriditeknologia huomioon ottaen mitenkään erityisesti parempi lukema, kuin tämän kokoluokan autoilla yleensä. Myös se 20 kWh/100 km, mikä oli ajotietokoneen lausuma sillä hetkellä kun kotona ladattu sähkö loppui, vaikuttaa hiukan ronskilta lukemalta.

Täytyy seuraava vastaava keikka tehdä siten, että autossa on myös tuo EcoPRO asetus päällä ja katsoa onko sillä merkitystä. Toki sääkin kuvioihin vaikuttaa, mennen tullen oli välillä melko voimakkaitakin sadekuuroja ja lämpötila seilasi +5°C - +10°C välillä. Ainakin sellainen "outous" paljastui, että yhden sadekuuron aikana auto päätti ettei vakionopeussäädin ole enää käytettävissä. Sään selvittyä se taas suostui toimimaan.

sunnuntai 17. toukokuuta 2020

Plugarin latausteho

Kuva: BMW Mediakirjasto
Nyt kun Bemari on ollut ahkerassa käytössä noin kuukauden, ja sitä on latailtu ahkerasti, niin heräsi kysymys:

Minkä ihmeen takia plugareissa on yleensä vain 3.6 kW:n laturi ?

Plugareissa on yleensä reilun 10 kWh:n akku, tämä antaa sen n. 50 km sähkökantamaa, mikä on tällä hetkellä jonkinlainen normi näissä autoissa. Verrattuna täyssähköauton kantamaan, joka on ainakin reilut 200 km, tämä tarkoittaa että jos plugarilla haluaa maksimoida sähköllä ajon niin sitä pitää tosiaan ladata aina kun se vain on mahdollista.

Kotioloissa 3.6 kW laturi ei ole ongelma, yleensähän auto seisoo parkissa tuntikausia joka tapauksessa. Mutta entäs sitten kun teet lyhyen kauppareissun vaikkapa Helsinkiin, matkaa reilut 25 km per sivu. Nyt ollaan tilanteessa, jossa sähkö ei riitä paluumatkaan, mutta ei sitä lataukseenkaan viitsi laittaa, koska joko asiointi on niin lyhyt ettei se merkittävästi hyödytä, tai sitten latureiden minuuttihinnoittelu tekee sähköstä niin kallista, että on sama ajaa ne puuttuvat muutamat kilometrit bensalla. Sitten kotona se akku onkin tyhjä, joten jos  autolle on uudestaan tarvetta vaikkapa kahden tunnin kuluttua (esim viikonloppuna tai töiden jälkeen ei niin kaukaa haettu ajatus) se ei ole vielä täysi.

Molemmat latauksen ongelmat ratkeaisivat tehokkaammalla laturilla. 11 kW:n laturi lataisi auton tyhjästä täyteen noin tunnissa, eli jo puolen tunnin kauppareissu riittää auton saamiseen täyteen ladatuksi. Lisäksi esim K-Latauksen 1,20 €/h hinta olisi tällöin ihan siedettävä (11 c/kWh) . Itse asiassa jo 7.6 kW:n laturi parantaisi asiaa oleellisesti.

En tiedä laturikomponentin tehon vaikutusta auton kokonaishintaan, mutta toivoisi että myös plugareissa pikkuhiljaa siirryttäisiin tehokkaimpiin latureihin edes optioina. Kuluttuja voi tässä asiassa vaikuttaa äänestämällä lompakollaan ! Toki laturin teho tuskin milloinkaan muodostuu deal-breaker:ksi, mekin valittiin auto ihan toisilla kriteereillä kuin latausominaisuuksilla.

Tästä huolimatta poikkeuksiakin toki on. Esimerkiksi Mitsubishin suosittussa Outlander PHEV:ssä on jopa 60A:n CHAdeMO pikalataus. Sillä täyttyy tuon auton akku muutamissa minuuteissa. Ehkä vähän overkill...

lauantai 9. toukokuuta 2020

COVID-19 Sotki aikatauluja kuitenkin


Vaikka ensin vaikutti siltä, ettei koronavirus vaikuta autojemme toimitukseen, vaikutti se sitten kuitenkin. Bemari tuli tosiaan ajallaan huhtikuun puolivälissä, ja e-Golf oli luvattu toimittaa toukokuun puolivälin jälkeen.

Mutta koronan takia Volkswagen keskeytti tuotannon Wolfsburgin tehtaalla (missä Golf:t tehdään) ja se vaikutti myös oman e-Golf:mme toimitukseen. Viivästystä on tulossa arviolta 2-4 viikkoa.


Lisäksi myös Elli ilmoittaa, että koronan takia laturin toimitus voi viivästyä. Toivottavasti kuitenkin ehtii ennen e-Golf:n toimitusta. Eihän nämä isossa mittakaavassa ole vakavia asioita. Itse asiassa myöhäisempi toimitus jopa on verotuksellisesti edullisempaa (työsuhdeautot kannattaa aina ottaa niin myöhään vuoden lopussa kuin mahdollista). Autokuume tässä se pahin uhri loppujen lopuksi on...