lauantai 23. toukokuuta 2020

Plugarilla Lahteen ja takaisin.

Nyt koitti ensinmäinen vähän pidempi matka, Espoosta Lahteen ja takaisin. Kaikki yhden iltapäivän aikana, eli perillä ei ainakaan merkittävää latausta ehtisi tekemään.

Nollasin ennen matkan alkua ajotietokoneen osamatka-osan, jotta saisi vähän dataa siitä miten auto kuluttaa tämmösellä reissulla. Pihasta lähtiessä auto lupaili 42 km:n sähkörangea, ja kun pääsimme Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymään oli matkaa taitettu 39 km ja auto väitti että vielä riittäisi 5 km. Noh kun nopeus kiihtyi 120 km/h niin tuo viisi kilometriä kutistui ehkä kolmeksi ja loppumatka ajettaisiin siis bensalla. Tässä vaiheessa ajotietokone kertoi sähkön kulutukseksi 20 kWh/100 km ja bensan kulutukseksi siis 0.0 l/100 km. Mutta aika nopeasti lähti lukemat muuttumaan, ja se mikä oli hämäävää niin ajotietokone tietenkin alkoi jyvittämään tuota sähköllä ajettua alkumatkaa koko siihen asti taitettuun matkaan. Toki tämä on periaatteena sama, kuin se millä bensankulutukseksi saadaan tuo 1.6 l/100 km WLPT mittauksessa, mutta  mielenkiintoista olisi myös nähdä mikä on "puhdas" sähkön tai bensankulutus tuon yhdistetyn lisäksi. Sitä ei ajotietokoneen syövereistä mistään ole vielä löytynyt.

Nyt auto siis käyttäytyisi perinteisenä hybridinä (tai Toyotan termein "itselataavana"). Meillä oli navigaattorissa reitti valittuna, ja auto melko fiksusti mielestäni otti sähköä matkan aikana esim alamäissä talteen, mutta ei käyttänyt lainkaan ennenkuin poistuimme Kariston liittymässä moottoritieltä. Nyt auto oli generoinut itselleen 2 km sähkörangea, jolla pääsimme kyläpaikan pihaan. Ainakin käsikirjan mukaan tämä on ominaisuus silloin kun navigointi on päällä, auto yrittää itse päätellä milloin sähköä kannattaa käyttää. Varmasti hyödyllisempää oli käyttää se katuverkossa kuin 120 km/h moottoritiellä.

Vierailun jälkeen lähdimme paluumatkalle, mutta ensin piti käydä Lahdessa Mäkkärissä. Kauppakeskus Maili sijaitsee Mäkkiä vastapäätä, joten jätimme auton sinne (ilmaiseen !) lataukseen Mäkkäriasioinnin ajaksi. Tämänhetkisten koronasääntöjen takia jouduimme syömään ulkona, joten asiointi oli varsin nopea. Ennen kotimatkan alkua auto ehti ottaa vain 6 kilometrin edestä sähköä, eli bensalle vaihdettiin suurin piirtein siinä vaiheessa kun siirryttiin taas moottoritielle. Tässä tuli taas todistettua tarpeelliseksi tehokkaammat laturit myös plugareihin, 11 kW:n laturi olisi kaiken järjen mukaan ottanut samassa ajassa 18 kilometrin edestä sähköä...

Perillä kotona oli aika tehdä pieni tilinpäätös.


Bensalla liikuttaessa auto ei ole mielestäni erityisen taloudellinen. Ottaen huomioon että 266 kilometrin matkasta noin 50 kilometriä taitettiin ladatulla sähköllä, saisi tällä kaavalla auton "puhtaaksi" polttoaineenkulutukseksi moottoritiellä siis noin 6.5 l/100 km. Se ei ole hybriditeknologia huomioon ottaen mitenkään erityisesti parempi lukema, kuin tämän kokoluokan autoilla yleensä. Myös se 20 kWh/100 km, mikä oli ajotietokoneen lausuma sillä hetkellä kun kotona ladattu sähkö loppui, vaikuttaa hiukan ronskilta lukemalta.

Täytyy seuraava vastaava keikka tehdä siten, että autossa on myös tuo EcoPRO asetus päällä ja katsoa onko sillä merkitystä. Toki sääkin kuvioihin vaikuttaa, mennen tullen oli välillä melko voimakkaitakin sadekuuroja ja lämpötila seilasi +5°C - +10°C välillä. Ainakin sellainen "outous" paljastui, että yhden sadekuuron aikana auto päätti ettei vakionopeussäädin ole enää käytettävissä. Sään selvittyä se taas suostui toimimaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti