sunnuntai 7. kesäkuuta 2020

EcoPRO tila

Edellisessä postauksessa kävin siis plugarilla Lahdessa, ja sen seurauksena olin hiukan yllättynyt auton taloudellisuudesta, tai pikemminkin jonkinlaisesta epätaloudellisuudesta.

Nyt oli edessä sama matka, ja tällä kertaa tarkoituksena oli katsoa onko auton EcoPRO tilalla mitään vaikutusta matkan taloudellisuuteen.

Yllättäen keliolosuhteet olivat suurinpiirtein samanlaiset, vaikka kesää kohti oli menty jo pari viikkoa. Mutta vertailukelpoisuutta toki hiukan alentaa se, että tällä kertaa ratissa oli perheen teini, jonka ajotapa ei välttämättä ole ihan yhtä taloudellinen kuin isällänsä. Tosin leijonaosa matkasta mentiin moottoritietä, missä ajettiin joka tapauksessa vakionopeussäädin päällä.

Itse matka taittui jotakuinkin samoin kuin ensimmäisellä kerralla, joskin reitti oli hiukan eri ja paluumatkalla auto sai ladattua Kauppakeskus Mailin pihalla peräti 14 km:n edestä samalla kun kävimme Mäkkärissä.

Mitähän tuosta nyt sanoisi... Sähkö loppui menomatkalla jotakuinkin samassa paikassa kuin edellisellä kerralla, ja kulutus oli siinä vaiheessa tuo 19.4 kWh/100 km, joka tuntuu hiukan isolta. Toki keskinopeuskin oli melko kova.


Matkan jälkeen päästiin näihin lukemiin. Sähkön kulutus oli keskimäärin hiukan alempi, ja polttoaineenkulutus sama kuin edellisellä kerralla. Tästä jos vielä laskee että pelkällä bensalla tuosta matkasta ajettiin siis 225 km saadaan "puhtaaksi" polttoaineenkulutukseksi tällöin noin 6,5 l/100 km, mikä on myös sama tulos kuin edellisellä kerralla.

Matkan päätteeksi tankkasimme auton täyteen, jolloin ajotietokone ilmoitti bensa-range:ksi 470 km. Eli jos sinne Lappiin on pakko lähteä tällä autolla, niin tauot on varmaan hyvä pitää noin 450 km välein.

Summa summarum: Ei taida tuolla EcoPRO tilalla olla käytännössä juuri vaikutusta auton taloudellisuuteen. Lisäksi ainakin moottoritieajossa tuosta hybridi-ominaisuudesta ei juuri ole hyötyä. Ymmärrettävästi jarrutusenergiaa ei juuri ole tarjolla kun ajetaan koko ajan vakionopeudella. Ainakin tämän hybridin taloudellisuus siis perustuu siihen, että päivittäiset kaupunkiajot voi tehdä sähköllä. Matkalla se kuluttaa sen mitä minkä tahansa polttomoottoriauto, ehkä jopa hiukan sieltä haarukan yläpäästä kokoluokassaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti