maanantai 13. heinäkuuta 2020

Autojen applikaatiot

Yksi selkeä uudistus autojen hilavitkuttimissa verrattuna edellisiin vuoden 2016 Volkswagen tuotteisiin, on autojen hallinta-applikaatiot.

Niillä voi tehdä monenlaisia enemmän tai vähemmän hyödyllisiä asioita kuten ilmastoida autoa, lukita tai avata autoa jne. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun itsellä on käynyt mielessä että "mahdoinko lukita auton" samaan aikaan kun istun jo lentokoneessa joka iloisesti rullailee kohti kiitotietä. Vielä hyödyllisempi use case on talvipakkasilla auton lämmitys etukäteen kun kone on laskeutunut, avaimenperään kytketty Webasto ei ole ikinä ollut tuossa hyödyksi...

Sekä BMW:llä että Volkswagenilla meidän uusista autoista on oma näkemyksensä siitä, millainen tämän applikaation tulisi olla. Käydään tässä ne läpi. Kaikki applikaatiolla tehtävät toimet onnistuvat myös auton omassa monitoiminäytössä molemmilla autoilla. Itselläni on Applen puhelin, joten vertailu perustuu applikaatioiden iOS versioihin.

BMW Connected

BMW:n applikaatio on yleisilmeeltään melko tumma. Siihen kirjaudutaan sisään luomalla oma BMW Connected tili. Auto ja applikaatio paritetaan toisiinsa auton VIN numeron perusteella, tällöin tulee istua auton sisällä ja hyväksyä paritus auton monitoiminäytöltä. Automyyjän mukaan, yhteen autoon voi liittää vain yhden BMW tilin, eli meillä koko perhe käyttää applikaatiota yksillä tunnuksilla.


Ensisilmäyksellä siitä näkee auton latauksen tilanteen sekä tämänhetkisen toimintamatkan (siis sähkö+bensa). Muita hyödyllisiä ominaisuuksia on ajoneuvon paikannus, isolla parkkialueella tämä saattaa olla etu joskin parkkitaloissa hyödytön. Parkkitaloja varten auton tööttiä ja vilkkuja voi käyttää kuitenkin applikaation kautta joka auttanee jos olet edes oikeassa kerroksessa.

Applikaatiolla voi lisäksi ohjelmoida etukäteen kaksi eri lähtöaikaa


Tässä on varmaankin ajatuksena se, että voit ohjelmoida aamu ja iltapäivälähdöt normaalissa työajoissa, jolloin auto on aina valmiiksi täyteen ladattu (edellyttäen tietysti että auto oli kytketty lataukseen) ja ilmastoitu kun saavut sille.  Ilmastointi tapahtuu tosin polttoaineella. Lisäksi lataukseen voi määritellä halvemman latausajan (yösähkö) jolloin lataus tapahtuu tuohon aikaan.

Muita merkittäviä ominaisuuksia ovat edellämainittu lukituksien tarkistus ja avaus/sulku, matkakohteen lähetys navigaattorille ja viimeisimmän ajomatkan tiedot.Applikaatiosta näkee ajotietokoneen tiedoista ainoastaan matkamittarin lukeman.

Applikaation toimintaperiaatteena on lähettää komennot ensin BMW:n pilvipalvelimelle, joka sitten lähettää ne edelleen autolle. Aina tämä ei toimi, ja toimiessaankin komennon lähetys vie melko pitkään. Se töötti soi (jos soi) noin minuutti sen jälkeen kun olet sitä pyytänyt.

Applikaatiolla saa tehtyä kaikki tärkeimmät jokapäiväiset toimet, mutta "ylimääräistä" kivaa siinä ei juuri ole.

Volkswagen We Connect

Volkswagenilla on tapahtunut etäohjauksessa uudeelleenbrändäys. Applikaation nimi on siis We Connect, mutta itse autossa puhutaan vielä vanhasta Car-Net nimestä, jonka alta vastaavat toiminnot löytyvät monitoiminäytöltä.

Volkswagenin näkemys applikaation yleisilmeestä on vaaleampi. Myös We Connect ja auto paritetaan toisiinsa auton VIN numeron perusteella samalla tavoin kuin BMW. Mutta Volkswagenilla on mahdollista kutsua auton käyttäjäksi muita kuljettajia joilla on omat Volkswagen tilit, täten omia tunnuksia ei tarvitse jakaa.


Applikaation käynnistyttyä näkee ensisilmäyksellä auton senhetkisen toimintasäteen sekä lukituksen (mikä BMW:ssä pitää käydä katsomassa toisessa paikassa). Tai niin sitä luulisi... Applikaatiolla on nimittäin häiritsevä piirre, että sen näkymä ei ole erityisen reaaliaikainen. Näkymä päivittyy yleensä ainoastaan silloin kun käyttäjä pyytää päivitystä (iOS versiossa vetämällä ruutua alaspäin). Muutaman kerran on jo käynyt niin, että olen säikähtänyt että enkö muistanut lukita autoa...

Myös We Connect:sta löytyy toiminnallisuudet, joilla autoa voi yrittää paikantaa parkkialueilla/halleissa. Mutta ennenkuin etäohjaustoimintoja voi käyttää pitää käydä läpi yhden kerran henkilöllisyyden varmistus. Tämän tapahtuu applikaatiossa videoyhteydellä IDNow palvelun kautta, jossa asiakaspalvelija ohjaa sinut läpi tunnistusprosessin jonka aikana kuvataan henkilökortti tai passi ja kuvaa verrataan itseesi. Toivottavasti Volkswagenilla on GDPR asiat kunnossa...

Volkswagenin näkemys latauksen ohjelmoinnista on monipuolinen.


Ideana on luoda ensin latauspaikat (max 10 kpl). Itse olen luonut sinne kolme, kaksi kotiin ja yhden julkisen. Ideana on, että täten mahdollistuu monipuolinen latauksen ohjelmointi. Voin määritellä kotipisteet siten, että viikolla auto on valmis klo 0720 ilmastoituna, mutta viikonloppuna ei ilmastoida. Lisäksi julkisella pisteellä voin määritellä auton lataamaan ja ilmastoimaan itsensä kertaluontoisesti johonkin tiettyyn kellonaikaan tiettynä viikonpäivänä (esim. palattaessa lentokoneella matkalta).  Eri lähtöaikoja applikaatioon voi määritellä kolme, ja lähtöaika siis määritellään käyttämään jotakin latauspaikkaa. Lisäksi latauspaikoissa voi määritellä maksimivirran jolla ladataan, eli jos pelkää talviaikaan pääsulakkeiden puolesta, niin täten voi virran tiputtaa alemmaksi. Oletusarvoisesti auto ei ilmastoi itseään lähtöaikaan, ellei sitä ole kytketty lataukseen. Tämän pystyy asetuksissa kuitenkin ohittamaan.
Jos lähtöaika on aktiivinen, mutta autoa ei ole kytketty lataukseen, lähettää applikaatio tästä noin kerran tunnissa viestin kännykkään sitten kun se haluaisi alkaa lataamaan. Tämän voi onneksi kytkeä pois päältä...
Vaikka lähtöaika olisi aktiivinen, niin latauspistokkeen vieressä on nappi jolla lataus saadaan tästä huolimatta käynnistymään heti.

Muita pääominaisuuksia applikaatiossa on niin ikään ovien lukitus, auton paikannus sekä kattava määrä ajotietokoneen tietoja. Esim applikaatiosta näkee jokaisen ajon joko lähdöstä, latauksesta tai pitkäaikaisesta (erikseen nollattava) lähtien. En nyt tiedä kuinka hyödyllisiä nuo tiedot ovat jokapäiväisessä käytössä, mutta ovat ne mielenkiintoisia jos kiinnostaa auton kulutus eri matkoilla tai muistaa mistä ajosta pitää tehdä matkalasku tms. Applikaatio myös varaa autolle automaattisesti huoltoajan halutusta huoltoliikkeestä kun sen aika koittaa. Applikaatiosta voi myös lähettää auton navigaattorille kohteita (enintään 200), mutta tämä toiminnallisuus on toteutettu hiukan puolivillaisesti, sillä se edellyttää että myös auto on yhteydessä internettiin esim. kännykän hot-spot toiminnallisuuden kautta. BMW:ssä tämä tieto välittyy samalla palvelinyhteydellä kuin ovien avauskin, joskin BMW:ssä voi lähettää vain yhden kohteen kerrallaan.

Lopuksi applikaatoissa on mahdollista määritellä nopeusväijy-hälytys sekä alue jolta poistuessaan auto antaa hälytyksen. Tämä voi olla hyödyllinen ominaisuus kun autoa lainataan perheen teineille ;-)

Yhteenveto

Kummallakin applikaatiolla saa tehtyä tärkeimmät jokapäiväiset toimet, eli siinä mielessä ne täyttävät tarkoituksensa. Valmistajilla on selkeästi eri näkemys siitä, mitä ominaisuuksia käyttäjälle ylipäätään on syytä tarjota, joko applikaation tai itse auton kautta. Tässä Volkswagen on valinnut selkeästi runsaammaan linjan mm. tarjoamalla koko ajohistorian ihmeteltäväksi applikaation kautta.

Kummassakin applikaatiossa on häiritsevänä ominaisuutena suuri viive mikä komennon lähetyksen ja auton reagoinnin välillä on. Tässä voidaan puhua jopa minuutista. BMW:n sovellus myös antaa toisinaan yhteysvirheitä. Volkswagenin suurin häiritsevä piirre on se, että tiedot pitää yleensä päivittää kun applikaatiota haluaa käyttää.

Käännöstyö etenkin BMW:ssä on melko huono. Tuntuu siltä että ohjelma on käännetty käyttäen Google Translatoria, ainakaan kääntäjällä ei ole omaa ajokorttia...

Mutta ei pidä valittaa, se että applikaatiot ovat nykyisin ylipäätään olemassa ja ovat hyödyllisiä on hienoa !

3 kommenttia:

  1. On kyllä melko kätevä tuo aplikaattori. Meidän autossa on ollut jotain vikaa, se ei ole ollut käyttökelpoinen yönkään jäljiltä, vaikka ollut latauksessa. Melkein piti soittaa hinauspalvelu, autokin kun oli parkkeerattu muualle, kuin kotipihaan. En sitten tiedä mikä siinä on, voi olla että pitää huollon kautta käyttää.
    https://www.hinausautotpurhonen.com/palvelut/lappeenranta

    VastaaPoista
  2. Kaikkia hienoja sitä onkin nykypäivänä. Tuttu juuri soitti meille, kun auto jäi välille kun akku oli mennyt tyhjäksi. Kävin traktorilla nappaamassa sen mukaan, hinausta ei juuri silloin tarvittu. https://www.hinausrantanen.fi/

    VastaaPoista
  3. Tuo on kätevää, että ilmastoinnin saa laitettua päälle niin, että kaikki on valmista sitten kun on aika lähteä matkaan. Meidän autoon täytyisi jonkinlainen ilmastointihuolto teettää, tai ainakin hankkia R1234yg-kaasut. Onneksi ei sitä ilmastointia näillä ilmoilla tarvitse. https://www.startauto.fi/huoltopalvelut/auton-ilmastointihuolto

    VastaaPoista