keskiviikko 8. heinäkuuta 2020

e-Golf:lla Lahteen ja takaisin

Taas oli edessä reissu Lahteen, tällä kertaa päätin tehdä sen uudella e-Golf:lla.

e-Golf:ssa ei ole tarvetta osamatkatietokoneen nollaamiseen, sillä sen ajotietokone kerää tietoja kolmella eri tavalla, lähdöstä, latauksesta ja pitkäaikainen (joka ehkä vastaa lähinnä BMW:n osamatkatietokonetta). Tässä tapauksessa siis tiedot tietokoneesta tulisi kerättyä ihan itsestään.

Ennen matkaa katsoin mitä mieltä A Better Route Planner on matkasta.


Perillä pitäisi olla siis 16 % akkua jäljellä.  Matkalle lähdettäessa auto väitti kantamaksi peräti 280 km, joten laskutavasta riippuen tuo 16% voisi olla kilometreinä mitä tahansa väliltä 36-45 km (WLTP range tai alussa väitetty kantama). Alkumatkasta tuo kantama tuntui vähenevän jotakuinkin oikeaan tahtiin, mutta kun pääsimme Lahden moottoritielle Kehä III:lta, alkoi kantama häviämään tietokoneesta miltei tuplanopeudella.

Ensimmäinen tarkistuspiste oli se sama paikka, jossa aiemmilla reissuilla BMW:stä oli loppunut sähköt. Tässä vaiheessa matkaa oli siis taitettu 40 km ja kantamasta hävinnyt jo 52 km. Kulutus tässä vaiheessa oli ollut keskimäärin 12.6 kWh/100 km joka on siis selkeästi parempi lukema kuin se vajaat 20 kWh/100 km jota BMW näytti samassa paikassa. Toki, sää oli parempi. Lämmintä oli noin 17 astetta eikä sadetta ollut lainkaan.

Mutta moottoritiellä siis kantamasta hupeni kilometrejä kiihtyvällä nopeudella. Kun kantamasta oli hävinnyt 100 km oli matka edennyt vasta 61 km. Nyt kiinnitti ihan eritavalla huomioita matkalla oleviin mäkiin kuin bensa-autolla ajettaessa. Samalla huomasi myös 120 km/h nopeuden radikaalin vaikutuksen kulutukseen. Edes alamäissä ei kulutus pudonnut nollaan tai latauksen puolelle, mitä se tekee kyllä jos nopeus olisi ollut esim. 100 km/h. No varsinaista range anxiety:a nyt ei kuitenkaan tullut, sillä koko ajan oli puskurissa hyvin kantamaa. Niinpä perille päästyä oli auto sitä mieltä, että sillä olisi ajellut vielä 89 km. Täten taitettu matka + jäljellä oleva kantama olisi yhteensä 218 km, 11 km vähemmän kuin auton WLTP-kantama. Ei paha ottaen huomioon, että keskinopeus matkalla oli ollut 90 km/h. Matka kesti muuten 5 min pidempään kuin mitä ABRP arvio.

Paluumatkalle lähdettiin sitten taas Mailin kautta, jossa kytkimme auton kauppakeskuksen ilmaiseen CCS laturiin ja lähdimme Mäkkiin lounaalle. Lounaan jälkeen kävimme vielä Cittarissa pikaisesti ostoksilla ja palasimme autolle juuri kun se ilmoitti tulleensa täyteen ladatuksi. Nyt ajotietokone oli varmaankin jo hiukan vahingosta viisastunut ja ennusti kantamaksi vain 239 km. Silti hiukan enemmän kuin tuo WLTP lupaus ;-).

Mailin laturi antaa QR-koodin jonka avulla latauksen etenemistä voi seurata
Motarille päästyä, oli etelään menevällä kaistalla ensimmäiset 30 km 100 km/h nopeusrajoitus. Auton liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnisti tämän koko matkalta täysin oikein, eli tässä peitottiin BMW:n esitys vastaavasta kohdasta. Samalla kun nopeusrajoitus nousi taas 120 km/h, välähti ensimmäiset salamat ja kohta satoi. Tämä tietenkin alkoi heti näkymään kantamassa, joka jälleen hupeni huomattavaa vauhtia. Kehä III:n liittymässä oli kuitenkin kantamaa jäljellä vielä 97 km, joten kyllä sillä kerralla kotiin päästäisiin. Ja nyt kun nopeus siis tippui, niin kantamakin alkoi käyttäytymään hiukan eri tavoin. Ensin se nousi ollen 102 km Flamingon kohdalla, minkä jälkeen se lähti jälleen laskemaan mutta todella maltillista vauhtia. Kotipihassa auto oli sitä mieltä, että kantamaa olisi vielä 86 km ! Eli viimeisen 30 km aikana kantamasta hävisi vain 16 km. Latauksesta matkaa oli taitettu 123 km, eli alle WLTP-kantaman olisi tälläkin kertaa jääty.

Lukemat lopussa.


Sitten se tilinpäätös:

Matkaa kertyi yhteensä 259 km ja keskikulutus oli siis 15.1 kWh/100 km mikä on mielestäni hyvä lukema ottaen huomioon, että tuosta matkasta noin 200 km oli moottoritietä ja keskinopeus koko matkalla oli 82 km/h. Pikalataus oli vaivaton, matkakokemus olisi ollut ihan sama bensa-autollakin koska halusimme joka tapauksessa käydä tuossa vaiheessa lounastauolla. Eli matkan energiakustannus oli 259 km * 0.151 kWh/km * 0.13 €/kWh = 5,08 €. Ai niin, ja puolet tuosta saatiin ilmaiseksi Mailin pikalaturista ...


Mutta juuri tämän pidemmille matkoille ei taida e-Golf:lla olla asiaa. Jos autoa pitää ladata 45 minuutin ajan aina 150-180 km välein kesäolosuhteissa, niin voi olla ettei matka etene ihan niin joutuisasti kuin haluaisi. Mutta siihen käyttötarkoitukseenhan perheestä siis löytyy se plugari. Tämä asianlaita oli tiedossa autoa valittaessa, ja koska auton käyttö kuitenkin enimmäkseen on joka tapauksessa pääkaupunkiseudulla pyörimistä, niin siihen kantama riittää hyvin.



4 kommenttia:

  1. Hö. En mä lataa ku vartin. Pitääkö se täyteen tunkea? Se kun alkaa kestämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ! Täsmennän vielä että me ladattiin se aika minkä asiointi kesti. Sattui vain tulemaan sinä aikana täyteen. Aikaa meni yhteensä 45 min. Mutta joo, ei sitä aina pidä täyteen laittaa, sen verran vaan että pääsee seuraavaan paikkaan, tässä tapauksessa kotiin. Vielä en vaan osaa arvioida mitä se olisi tässä tapauksessa tarkoittanut käytännössä. Varmaan tuonkin oppii kun kokemusta kertyy.

      Poista
  2. Ajettiin n. kuukausi sitten sellainen 1000 km muuttoreissu Norjasta Suomeen pikkuakkuisella e-Golfilla, takapenkit kaadettuna ja auto ihan täynnä kamaa: hyvin meni. Ainoa pitempi latauspysähdys oli kun piti sukosta ladata.

    VastaaPoista