lauantai 28. maaliskuuta 2020

Latauslaite valittu

Autoja vielä odotellessa, oli hyvä tutkia latauslaitemarkkinoita ja valita latauslaite.

Latauslaite tulee asentaa ammattimaisen sähköasentajan toimesta. Ilmeisesti osin tästä syystä "helpoiten" löydettävät vaihtoehdot ovat eräänlaisia palvelupaketteja joissa on mukana asennusta, mahdollisesti jopa erillinen sähköliittymä kuten esim. Fortumin ratkaisussa. Nämä ratkaisut eivät tuntuneet omilta, koska niissä on vaatimaton latausteho tai jos lataustehoa nostaa niin kk-maksu alkaa olemaan jo korkeahko 80 €/kk.

Eli omaksi hankittava latauslaite olisi se mitä etsitään.

Kuva: VW Newsroom


Näissäkin on laajahko tarjonta ja hinta-haitari. Esim Plugit:lta löytyy laaja valikoima laitteita tuhannen euron molemmin puolin jotka Plugit myös haluttaessa asentaa.

Meillä on kuitenkin mahdollisuus käyttää tuttua sähkömiestä, joten nuo asennuspaketit eivät ole erityisen kiinnostavia. Muutenkin uskon, että jos hommaan palkkaa vieraankin sähkömiehen ja tekee osan töistä itse (kuten läpivientien poraus tms. ei luvanvarainen homma) niin hinnassa voi säästää melkoisesti.

Latauslaitteiden kanssa kannattaa kiinnittää huomioita erityisesti lataustehoon ja vikavirtasuojaukseen. Latauslaitteissa tarvitaan 6mA:n tasavirran suojaus, joka voi olla rakennettuna laitteen sisään, tai jos ei ole niin tällöin tulee hankkia erillinen (kallis) B-tyypin vikavirtasuoja. Joka tapauksessa laite pitää kytkeä erilliseen A-tyypin vikavirtasuojaan vaikka siinä tuo tasavirran suojaus olisikin. Tämäkin ominaisuus saattaa olla latauslaitteeseen sisäänrakennettuna. Lataustehoksi omissa spekseissä päädyttiin 11kW:n jo aiemmin tehdyn tutkielman perusteella.

Autoa tilattaessa, myyjä kertoi että Volkswagenilla on tulossa oma ID-Charger joka täyttäisi nämä vaatimukset ja olisi järkevästi hinnoiteltu. Verkkokauppa aukesi maaliskuun alussa, ja toden totta, siellä oli tarjolla speksit täyttävä latauslaite alkaen hintaan 399 €, eli liki puolet halvemmalla kuin mikään muu vastaantullut kilpailija. Ainoa ongelma oli, että laitetta ei ole saatavana vielä. Verkkokaupassa todetaan, että toimitus on aikaisintaan "Keväällä 2020" eli mitään varsinaista sitoumusta ei anneta. Tilaus pitää kuitenkin maksaa heti ...

No päätin kuitenkin tilata tämän. Kuluttajansuojalakihan antaa mahdollisuuden peruuttaa koko homma jos laitetta ei olekaan saatavilla. Nyt sitten jännitetään miten toimitus järjestyy. Laitteeseen sai 50 € lisähintaan pidemmän 7.5 m johdon, jonka valitsin myös mukaan.

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista, sillä olen juuri itsekin suunnitellut sähköauton hankkimista ja minkälainen kulurakenne siinä olisi verrattuna tavalliseen autoon. Tuohan on kätevää sinulla, jos on joku tuttu, joka pystyy tekemään sähköasennukset ja muut valvonnat, niin varmaan säästää kivan summan jo siinä. Varmaan rupeaa nimenomaan yleistymään, että eri automerkit rupeavat tuomaan omia latauslaitteitaan enemmän ja siten hinnatkin laskee. Kiitos hyvästä kirjoituksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Latausasema asennettiin tänään, kirjoitin siitä oman postauksen.

      Poista