torstai 5. maaliskuuta 2020

Matka jatkuu täyteen sähköön

Edellisessä kirjoituksessa mainittu BMW tuli tilattua marraskuussa 2019. Oma työsuhdeautoni on tällä hetkellä VW Golf ja se on otettu käyttöön tammikuussa 2016. Oma työnantajani ostaa autot, ja niiden käyttöaika on joustava 3-5 vuotta sen mukaan miten käyttäjä haluaa. Koska verotussyistä työsuhdeauto kannattaisi ottaa loppuvuodesta, ei tässä vaiheessa ollut vielä kiirettä autonvaihtoon vaan nykyisellä autolla oli ajatus autoilla vielä vuosi, ja aloittaa uuden tilailu joskus kesän 2020 jälkeen.

BMW:n tilauksen myötä, ja tietysti kevään sarastaessa alkoi kuitenkin lievä autokuume. Joten "alustavan" markkinakartoituksen merkeissä aloin tutustumaan erilaisiin vaihtoehtoihin. Tässä vaiheessa oli vielä ajatuksena, että otetaan perheeseen toinen hybridi.

Oma työnantajani hyödyntää autohankinnoissa ns. Hansel:n autokilpailutuksen tuloksena olevaa autolistaa (työnantajani on julkinen hankintayksikkö, joka tuo tämän lisävivahteen), eli henkilökunta joutuu valitsemaan autonsa tuolta melko suppealta listalta. Lista oli uusiutumassa seuraavan kerran vasta syksyllä 2020, ja ei tietenkään ollut mitään varmuutta siitä mitä lista tuolloin sisältäisi. Listalla ei tällä hetkellä ollut lainkaan houkuttelevia lataushybrideitä, joten pieni epätoivo alkoi vallata alaa.

Sitten aloin miettimään asiaa siltä kannalta, että mitä jos ottaisinkin täyssähköauton. Perheessä ei ole mitenkään välttämätöntä olla kahta pitkällä toimintamatkalla olevaa autoa, ja nykyisten täyssähköautojen toimintamatkat ovat ihan riittävät työ- ja harrasteajoihin. Pidemmät matkat voisi sitten taittaa sillä BMW:llä.

Hanselin listalla oli yhdeksän täyssähköautoa, joista voisi valita. BMW i3, Hyunday Ioniq, Nissan Leaf, Renault Kongoo, Renault Zoe, Smart fourfour ja fourtwo sekä VW e-Golf ja e-Up.

Tästä kun lähtee karsimaan. Ranskikset on mielestäni parempia Mäkkärillä, idän ihmeet eivät ole koskaan sytyttäneet (ja Nissan Leaf taitaa olla vain CHAdeMO ladattava) ja Smart on nyt vain liian pieni. Eli jäljelle jäi BMWi3 ja Volkswagen-tuotteet. BMW:tä hetken tutkiskelin, mutta auto on kadulla siihen törmätessäni ollut aina mielestäni hiukan outo, se oli melko kallis ja netin arvostelut eivät oikein kehuneet. Myöskään kaappariovet eivät tuntuneet erityisen houkuttelevilta. VW e-Up on auttamattomasti liian pieni, joten ei kiitos. Jäljelle jäi siis e-Golf.

Kuva: VW Newsroom
VW on tiputtanut roimasti e-Golf:n hintaa, ja lisäksi tarjolla oli vielä iso kampanja-ale, joka tosin ei valitettavasti olisi työsuhdeautoilijalle mitenkään merkityksellinen. e-Golf:ssa oli kuitenkin erikoinen tilanne päällä. Auton valmistus päättyisi jossakin vaiheessa vuotta 2020, kun VW:n uusi ID.3 korvaisi sen. Lisäksi nykyiseen markkinatilanteeseen verrattuna e-Golf on spekseiltään etenkin toimintamatkan suhteen siitä vaatimattommasta päästä. Täydellä latauksella propagandassa lupaillaan 229 km, eli edestakainen päivämatka esim Turkuun, Tampereelle tai Lahteen vaatisi ainakin tarkempaa suunnittelua. Poistuvana mallina e-Golf olisi selvästi riskiostos, jos siihen pitäisi omaa rahaa sitoa. Siinä vaiheessa kun autoa olisi jälleen vaihtamassa, on luultavaa että sähköautomarkkinoilla on spekseiltään niin paljon parempia malleja, että jälleenmyyntiarvo olisi romahtanut melkoisesti. Ei siis mikään ihme että VW on jo nyt alentanut auton hintaa, pitäähän heidän kuitenkin myydä tänä vuonna EU-sanktioiden pelossa runsaasti vähäpäästöisiä autoja.

Eli nyt olisi harkinnan paikka. Vanhassa Golf:ssa tulisi pakkovaihto eteen viimeistään tammikuussa 2021, eli uusi auto pitäisi tilata viimeistään syys-lokakuun vaihteessa. Tuossa vaiheessa ei ole mitään takeita siitä, että e-Golf:a olisi vielä saatavana ja että Hanselilla olisi jotenkin erilainen lista tarjolla, ja jos olisikin siellä olisi luultavasti merkittävimpänä uutuutena tuo ID.3 jonka hinta tms tiedot ovat vielä enemmän tai vähemmän hämärän peitossa. Lisäksi vanhan kansan oppi kertoo, ettei ihan uuteen malliin kannata lähteä ensinmäisenä mukaan. Antaa muiden kärsiä mahdolliset lastentaudit. Tässä vaiheessa näyttäytyisi myös työsuhdeautoilun merkittävin etu. Koska autoon ei tarvitse sitoa omaa pääomaa, niin VW e-Golf olisi siinä suhteessa riskitön valinta sillä pääomariski jää työnantajan harteille. Lisäksi koska meillä on tuo joustava käyttöaika, niin jos kolmen vuoden kuluttua markkinoilla on jo parempia ja halvempia malleja, voin vaihtaa auton tuossa vaiheessa ilman että siitä koituisi minulle kustannuksia. Joten päätin aikaistaa hankintaa keväälle ja ei muuta kuin auto koeajoon.

Ensinmäinen mullistava kokemus koeajossa oli, kun autoliikkeessä myyjä jo hallin sisällä sanoi että laitappa auto käyntiin niin käydään asiat läpi. Hän varmaankin oli kohdannut saman asiakashämmästyksen aiemminkin, koska jatkoi melkein heti sanoilla "tämä on sähköauto, ei se tupruttele tänne mitään sisään". Sitten kun lähdin ajamaan, oli toinen mullistava kokemus, autohan on ihan äänetön. Muuten se kuitenkin oli tuttu Golf, stereodeilla. Kun sille liikennevaloissa näytti kaasupoljinta, lähti se kuin hauki rannasta. Tämä tuntui niin tutulta ja heti omalta. Kun sain auton koeajoon, siinä oli noin 200 km toimintamatkaa jäljellä. Palautettaessa olin ajannut sillä noin 70 km sekä taajama että moottoritieajoa jolloin se näytti jäljellä olevaksi matkaksi 130 km, eli tuo tuntui realistiselta. En siis ladannut autoa koeajon aikana.

Koeajon jälkeen päätös oli viittä vaille valmis, tämä olisi oikea auto. Mutta ennen lopullista päätöstä pitäisi vielä tutkia auton latausmahdollisuudet huolella. Täyssähköauton lataus poikkeaa merkittävästi lataushybridin latauksesta, ja se asettaisi myös talon sähköjärjestelmille vaatimuksia. Talomme sähköliittymä kestää enintään 17kW tehon oton, ja e-Golf voi ladata maksimissaan 7.2kW:n teholla. Eli ihan merkittävä osa kokonaiskuormasta. Kutsuin tutun sähkömiehen käymään, ja varmistelimme asiaa. Totesimme, että sähköt siis olisivat riittävät, etenkin kun lataus painottuu yöaikaan jolloin ei hellat, tiskikoneet ja muut vastaavat vehkeet olisi päällä. Sähköjen pitäisi ainakin e-Golf:n tapauksessa riittää myös tuon hybridin ja e-Golf:n samanaikaiseen lataukseen koska e-Golf lataa vain kahdesta vaiheesta ja hybridi voi sitten ladata siitä kolmannesta. Mutta kirjoittelen latauksesta myöhemmin lisää, kun siitä on kertynyt oikeita kokemuksiakin.

Sitten speksaukseen. Halusin uuteen autoon hiukan enemmän premium tunnelmaa vaikkei Golf nyt mikään premium auto olekaan. Täten listalle tuli digitaalista mittaristoa, kaistavahtia, peruutustutkaa tms tarpeellista. Lopuksi vielä eräänlainen sanity check. Varustelin perinteisen bensa-Golf:n samoilla lisävarusteilla (niin pitkälle kuin mahdollista, esim Digitaalista mittaristoa ei bensa-Golf:n saa joten korvasin sen HUD:lla). Ja kun vertailin hintoja e-Golf:n verotusarvo olisi 595 €/kk, bensa-Golf:n 505 €/kk eli eroa olisi 90 €/kk. Olen järjestelmällisesti tankannut nykyistä autoa Nesteellä, joten Nesteen laskuista pystyin helposti tarkistamaan että polttoaineisiin on kulunut keskimäärin 150 €/kk, eli taloudellinen yhtälö toimisi, sähköauto on hiukan edullisempi.

Lopuksi se väri, 18-v tytär päätti ensin että auto olisi valkoinen, mutta hetken mietittyään päätyi siihen ettei taloudessa voi olla kahta samanväristä autoa ja muutti väriksi Urano Grey:n. Säästyipä taas kymppi verotusarvossa kun ei tarvittu metalliväriä...

Kun päätös oli jo tehty, uutisoitiin mediassa ID.3:n potentiaalisista toimitusvaikeuksista, joten tunne oikeasta päätöksestä vain lujittui.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti