sunnuntai 18. lokakuuta 2020

Tyypit: ID.3

 

Tästä tulee miltei mieleen "Autot" elokuva ;-)

Aloitan tällä blogissani uuden postaustyypin, sähköautojen pikaiset koeajot eli tyypit. Ensimmäiseksi uhriksi valikoitui nyt kovasti tapetilla oleva VW ID.3.

Autoista on kirjoitettu jo vaikka kuinka monta arvostelua siihen mennessä kuin minä niitä pääsen koeajamaan, joten otan näihin kirjoituksiin hiukan toisen kulman. Yritän katsoa nimenomaan niitä asioita, jotka ovat julkisuudessa siihen mennessä kuin minä saan auton alleni herättäneet huomiota tavalla tai toisella ja sitten lausua niihin oman näkemykseni.

Kuten kaikki sähköautoihin vähääkään tutustuneet tietävät, ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen puhtaalta pöydältä suunniteltu moderni sähköauto massamarkkinoille. Aiemmin VW:llä on ollut tarjolla töpselihybrideiden lisäksi vain e-UP ja e-Golf (joka minullakin on) jotka molemmat ovat polttomoottoriauton pohjalta suunniteltuja sähköautoja. ID.3:lla muilla merkeillä ei oikeastaan vastaavaan luokkaan ole tällä hetkellä autoa, lähin verrokki olisi ehkä Teslan Model 3 joka on kuitenkin hinnaltaan selkeästi kalliimpi. Odotukset autoa kohtaan ovat siis suuret niin valmistajan kuin käyttäjienkin suunnalta.

Auton julkaisun jälkeen (ja jonkin verran jo ennenkin) on julkisuudessa kiinnitetty huomioita ainakin seuraaviin asioihin ID.3:ssa:

  • Ulkomitoiltaan Golf, sisätiloiltaan Passat
  • Auto on suhteellisen suorituskykyinen
  • Auton julkaisu viivästynyt softaongelmien takia
  • Autossa on takana rumpujarrut
  • Työn viimeistelyä on moitittu
  • Sisätilojen materiaaleja on moitittu
  • Auton käyttöliittymää on moitittu (hipaisukytkimet)
Käydäänpä siis näiden asioiden pariin. Sain auton alleni Herttoniemen VW-Centeristä, mallina oli turkoosi 1st Edition Max jonka pitäisi siis olla tappiin varusteltu tässä vaiheessa. Tässä vaiheessa autoa ei voi tilata "räätälöitynä", vaan erilaisina valmiiksi koottuina paketteina. Räätälöintimahdollisuus tulee keväällä 2021.  Automyyjä sanoi, että autoa kysellään nyt todella paljon, ja vieläpä nimenomaan työsuhdeautoiksi hiljattain ilmoitetun veroalen takia.

Saadessani auton alleni, siinä oli toimintamatkaa 320 km (ei ollut ladattu täyteen), oletin tuon riittävän yhteen yön yli koeajoon ihan hyvin ja näin lopuksi kävikin.

Ulkoasu



Perheen miespuolinen teini ei tykännyt auton väristä, minusta se oli kuitenkin aika kiva. Joissakin koeajoraporteissa on moitittu auton takaosassa olevaa pistekuviointia. Se on toteutettu jonkinlaisena tarrana, ja tässäkin yksilössä oli havaittavissa jo hiukan kulumaa sen reunoissa. Mahdollisesti pesukoneet ja talvi eivät ole sille paras mahdollinen yhdistelmä, mutta tuo jää nähtäväksi. Muuten ulkoasu on tietysti pitkälle makuasia, itse tykkään auton muotoilusta ja vanteet sopivat modernin sähköauton vanteiksi todella hyvin. Selkeä seikka johon kiinnittää huomioita on tosiaan lyhyt konepelti, jonka tietenkin mahdollistaa se ettei sen alle ole ollut tarpeen sijoittaa moottoria.

Sisätilat

Autoa on kehuttu sisätiloiltaan "miltei Passatin" kokoiseksi.


No on se ehkä hiukan liioiteltu, mutta joka tapauksessa auto on sisältä selkeästi Golf:a tilavampi joka suhteessa. Sisätiloihin tuo varsinkin pimeällä miellyttävää tunnelmaa auton ambient valaistus jossa on useita värivaihtoehtoja. Mitään varsinaisia laatuvirheitä en sisätiloissa havainnut, mutta on totta että siinä on monessa paikassa käytetty halpoja materiaaleja, jotta auton rakennuskustannukset saadaan painettua alemmaksi. Esim ovissa on mielestäni liian muovinen tunnelma. Toivottavasti tähän tulee myöhemmissä vuosimalleissa muita sisustusvaihtoehtoja. Pimeässä tämä ei häirinnyt ihan yhtä paljon, ambient valaistus pelasti paljon.



Tavaratila autossa muistuttaa enemmän e-Golf:n kokoluokkaa kuin Passattia (kuva valehtelee käytetyn laajakulmalinssin takia). Kyllä sinne suuremmitta ongelmitta perheen matkatavarat mahtuu, kunhan mukaan pakataan vain noin lentolaukkujen kokoisia kasseja. Tavaratilassa on valepohja jonka alla on hiukan lisää tilaa esim latausjohtojen säilytykseen. Takapenkit kaatuvat 1/3+2/3 osissa, ja lisäksi takapenkissä on suksiluukku pidempien tavaroiden kuljetukseen.

Ajettavuus

Ajoin autoa tyyppien aikana vaihtelevissa moottoritie/valtatie/kaupunkiolosuhteissa. Kaikissa näissä auto oli miellyttävä ajaa, ja mitään merkittävää moitetta tai puutetta en keksinyt. Suorituskyky on sähköautomaiseen tapaan riittävä valoista lähtemiseen. Ohjaus on miellyttävän kevyt, mutta kaasupoljin oli ainakin e-Golf:n verrattuna raskaamman oloinen.

Regeneroinnissa oli vähemmän vaihtoehtoja kuin e-Golf:ssa. ID.3:ssa on vain B ja D, kun taas e-Golf:ssa on lisäksi vielä D1,D2 ja D3 jotka ovat eräänlaisia hillityimpiä versioita B:stä. Toisaalta eipä noitakaan ole tullut juuri käytettyä, eli D ja B riittävät varmasti useimmille käyttäjille.

Autossa on tosiaan rumpujarrut takana. Joissakin keskusteluissa tätä on kummasteltu ja pistetty valinta jälleen kustannussäästöjen piikkiin. Itse olen sitä mieltä, että kyseessä on tietoinen valinta jossa nimenomaan optimoidaan sähköauton ominaisuuksia. Suurin osa jarruttamisesta tapahtuu normaalisti moottorin regeneroinnilla, jolloin jarrut eivät tee töitä juuri lainkaan. Levyjarrut eivät ole parhaimmillaan, ellei niitä käytetä säännöllisesti, joten tässä mielessä "paluu vanhoihin rumpujarruihin" on perusteltu. Edessä on kuitenkin levyjarrut, ilmeisesti insinööri on laskenut että se vähän jarruttaminen mitä autolla tehdään painottuu nimenomaan etupyöriin.


Hallintalaitteet

Näitä on aiemmissa arvosteluissa moitittu paljon. Aloitetaan nyt sitten vaikka hipaisukytkimistä.

Karttanäytössä näkyy auton kantomatka

Autossa ei ole juurikaan perinteisiä painettavia nappeja. Ohjauspylväässä on toki Start-Stop nappi, mutta sitä ei normaalioloissa tarvitse käyttää. Kaikki toiminnot jotka ovat perinteisimmissä autoissa jonkinlaisessa napissa, ovat ID.3:ssa joko monitoiminäytössä tai hipaisukytkimenä sen alla tai ratissa. Esim penkkien lämmitys kytketään päälle painamalla penkin kuvaa. Sitten jos haluat päälle myös ratinlämmityksen joudutkin jo menemään valikoista etsimään sen symbolia.
Varsinkin äänenvoimakkuuden kanssa oli vaikeuksia käyttää ratin hipaisukytkimiä. Helposti meni ääni ihan liian lujalle. Vakionopeussäätimen kanssa oppi aika äkkiä, että miten nappia käytetään. Siinä on jonkin verran haptista palautetta joten pienen harjoittelun jälkeen sen käyttö on helppoa. Jostakin syystä vanhempiin VW-autoihin verrattuna ratin painikkeiden asettelua on muutettu, nyt volyymiä säädetään oikealta kun se ennen oli vasemmalla. 
Toiset perinteiset napit löytyvät ovista ikkunoiden käyttöä ja peilien säätöä varten. VW on vähentänyt kuljettajan ovesta ikkunanapit kahteen, ja lisännyt hipaisukytkimen jolla voi valita haluaako säätää etu- vai takaikkunoita. Tätäkin on monessa arvostelussa moitittu, mutta minun mielestäni se on itse asiassa hyvä ratkaisu. Kuinka monta kertaa takaikkunoita on oikeasti tarpeen edestä säätää ? Ja kuinka monta kertaa olet vahingossa osunut takaikkunan nappiin kun olet halunnut avata etuikkunan. Itselleni tuo on ainakin tapahtunut kymmeniä kertoja kun joudun säännöllisesti näyttämään kulkukorttia työpaikan autotallin ovella.

Autossa ei ole lainkaan perinteistä vaihdevipua, vaan ajotila valitaan nopeusnäytön vieressä olevalla kääntövivulla. Kääntö eteen vie sen D tai B asentoon, kääntö taakse R:lle tai N:lle (jos vääntää vain vähän). P:n saa päälle painamalla vivun päässä olevaa nappia. Tuo on ihan toimiva ratkaisu, mutta lihasmuisti etsi useaan otteeseen vaihdevipua keskikonsolista. Mutta tuon ansiosta keskikonsoliin on saatu hurjasti lisää tilaa mukinpidikkeille ja erilaisille säilytyskoteloille.

Vilkku ja pyyhinvivut sentään ovat normaalit perinteiset viikset.

Miksi niin paljon hipaisukytkimiä ja kosketusnäytön valikoita? Varmaankin kantavin syy on kustannukset, ne vain ovat niin paljon halvempia toteuttaa, ja monitoiminäytön ohjelmistoa päivittämällä voidaan helposti tuoda uusia ominaisuuksia. Lisäksi autossa on puheohjaus joka periaatteessa mahdollistaa sen, ettei ainakaan kaikissa asioissa tarvitse valintaa etsiä monitoiminäytön valikoista. Esimerkkinä vaikkapa seuraava dialogi:

Minä
Hei ID

Auto
Mitä haluat sanoa

Minä
Minulla on kylmä

Auto
Selvä, kohta on edessä vasemmalla lämpimämpää

Silloin kun tuo toimii, niin se mahdollistaa varsin monipuolistenkin säätöjen tekemisen puheohjauksella. Valitettavasti lyhyen koeajon aikana yhteisen fraselogian löytyminen jäi vielä kesken, mutta ainakin lämpötilan säätö ja osoitteen syöttö navigaattoriin onnistui helposti. Radioaseman vaihdossa olikin sitten enemmän hankaluuksia, jostakin syystä esim YleX oli sille mahdoton ymmärtää, mutta onneksi sentään SuomiPOP onnistui ;-)

Autossa on erittäin hyvä HUD (mielestäni jopa paljon parempi kuin meidän Bemarissa). Se mikä mielestäni on upeaa, on että se heijastetaan itse tuulilasiin eikä erilliseen esiinnousevaan pleksiin.

HUD:n näyttö on oikeasti kuvassa näkyvää isompi, kamera valehtelee


HUD:ssa näkyy samat tiedot kuin ratin takana olevassa nopeusnäytössä, mutta siinä ne ovat paremmin näkökentässä. Myöhemmin autoon on tulossa myös päivityksenä myös AR (Augmented Reality) näkymää jossa auto piirtää tuulilasiin esim. ajolinjoja risteyksissä.

Ja mittaristosta puheenollen. Tässä autossa se on varsin askeettinen. Ratin takana olevasta näytöstä näkee kyllä kaiken oleellisen, mutta tiedot on vain ahdettu kovin pieneen tilaan. Tämäkin on varmasti tottumiskysymys, halvan oloiselta auto ei tämän takia tuntunut kuten olin ennalta pelännyt. Se vain on erilainen kuin mihin on totuttu.

Infotainment 

Auton kaikki infotainment ominaisuudet ovat keskellä sijaitsevassa monitoiminäytössä, jonka käyttö perustuu siis täysin kosketusnäyttöön. Joistakin sijoittelu voi tuntua "päälle liimatulta", mutta kyllä se tuntui kuitenkin ihan asialliselta. Ainakin se on paremmin näkökentässä kuin e-Golf:ni näyttö jota joutuu katsomaan hiukan alempaa.

VW:llä on ollut varsin kunnianhimoiset tavoitteet näytön suhteen. Ominaisuuksia siinä on vaikka muille jakaa, ja UX-suunnittelukin on onnistunut paljon paremmin kuin esimerkiksi Bemarissamme. Jonkin verran sukulaisuutta on jäljellä e-Golf:n infotainment:n, joten ainakin kokeneemmat VW kuskit ovat siinä miltei kuin kotonaan.

Mutta keskeneräinenhän se on, ja tässä tulee esiin ne softaongelmat. 

Hakeudu korjaamolle ?

Aamulla kun lähdin viemään autoa takaisin Herttoniemeen, tervehti monitoiminäyttö minua kolmella eri vikailmoituksella: Hätäpuhelutoiminto, Adaptiivinen vakionopeussäädin sekä Front Assist olivat aamulla poissa pelistä. Lisäksi matkan aikana huomasin, että auton statistiikat eivät olleet nollaantuneet yön aikana. VW:ssä on kolme eri tapaa mitata matkaa, aikaa, kulutusta jne. Joko lähdöstä (auto seissyt yli 2h), Pitkäaikainen (erikseen nollattava) tai viime latauksesta. Aamulla olisin halunnut mitata kulutusta ajamalla normaalin työmatkani, mutta tuo epäonnistui koska "Lähdöstä" statistiikka ei ollut nollaantunut. Sitten pysähdyin hetkeksi ja sammutin auton ja lähdin uudelleen liikkeelle. No tuo sitten nollasi ko. statistiikan vaikka lyhyen pysähdyksen ei pitäisi sitä tehdä. Lisäksi Navigaattori lakkasi toimimasta. Ikäänkuin auto ei olisi lainkaan paikantunut, se näytti sijainniksi koko ajan kotia jossa auto oli yön seissyt. Ja tämä kaikki siis suhteellisen lyhyen koeajon aikana! 

Autossa ei tällä hetkellä toimi vielä OTA (Over The Air) softapäivitykset, joten auton joutuu käyttämään ainakin kerran pajalla, jotta se saadaan siihen asennettua (luvattu kevääksi).  Paljon lisäominaisuuksia (mm. CarPlay ja AR ominaisuudet) on luvattu myöhemmin keväällä, joten OTA olisi syytä saada nopeasti kuntoon.

Loppupäätelmä

Mitähän tästä kaikesta pitäisi sitten ajatella? Auto on mielestäni selvästi vielä keskeneräinen, vähän kuten keväällä omaa e-Golf:a valitessa oletinkin.

Mutta autossa on todella paljon potentiaalia! Kunhan saksalainen insinööri ratkaisee softaongelmat, ja autosta tulisi tarjolle myös muita sisustusvaihtoehtoja kuin nyt nähty muovinen versio, niin se varmasti tulee löytämään paljon tyytyväisiä käyttäjiä. En minä nyt jalopuuta sisälle kaipaa, mutta jotain muuta esteettisesti miellyttävää materiaalia kuin halvan näköistä ämpärimuovia olisi kiva nähdä kuitenkin n. 40.000 euron autossa. Lisäksi autossa on paljon "hauskoja" innovaatioita jotka tekevät siitä omalla tavallaan persoonallisen. Esimerkkinä tästä voisi vaikka mainita valojuovan joka tuulilasin alakulmassa opastaa risteyksissä kumpaan suuntaan pitäisi kääntyä tai auton valotervehdyksen kun lähestyt sitä.

Lopuksi toivoisin VW:n arvioivan vielä uudelleen hipaisu- ja kosketusnäyttöjen näin laajan käytön. Tai ainakin niitä täydentämään voisi tuoda jonkinlaisen valintapyörän, kuten BMW:ssä tai Mercedes-Bentz:ssä on tapana. Hanskat kädessä Suomen talvessa voi hipaisunäppäimiä joutua kiroamaan vielä monta kertaa. Tosin sähköautot onneksi lämpenevät niin nopeasti, ettei ainakaan ratinlämmittimen kanssa hanskoja luultavasti tarvise.

Jos olet kuitenkin aikeissa hankkia tämän auton nyt, niin sinun pitää vain varautua siihen, että ongelmia saattaa olla vielä edessä ennen kuin kaikki loksahtaa kohdilleen. Itse odottaisin ainakin sen aikaa että OTA tulee tarjolle. Itselläni tosin menee e-Golf vaihtoon vasta 2023, joten moni asia voi vielä muuttua ennen sitä.

2 kommenttia:

  1. "vanteet sopivat modernin sähköauton vanteiksi todella hyvin". Minusta vanteet ovat hirveän näköiset. Muuten mielenkiintoinen kirjoitus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi ! Nämä ulkonäköasiathan ovat aina viimekädessä mielipidekysymyksiä. Sähköautoissa valmistajat näyttävät enemmän kiinnittävän huomioita aerodynamiikkaan myös vanteiden suunnittelussa, mikä johtaa tämän tyyppisiin valintoihin.

      Poista