maanantai 24. elokuuta 2020

Veroale täyssähköisiin työsuhdeautoihin !

Tätähän minä peräänkuulutin jo keväällä. Työsuhdeautojen verokohtelua tulisi tarkastella sähköautojen osalta mikäli hallituksen sähköautotavoitteisiin halutaan päästä.

Hand photo created by kstudio - www.freepik.com



Nyt jotain sen suuntaista on tekeillä. Eri lähteistä on selvinnyt, että etu olisi peräti 170 euroa / kk mikäli työntekijällä on aikaisintaan vuonna 2019 rekisteröity auto, jonka ajonaikaiset päästöt ovat pyöreä nolla (eli täyssähköautot). Etu olisi määräaikainen vuosille 2021-2023 ja sen aikana tuella tavoitellaan 4000 uutta sähköautoa liikenteeseen.

Lisäksi valtion meno- ja tuloarviota tutkittaessa ilmenee, että tämän budjettivaikutus vuodelle 2021 on arvioitu olevan 0,5 M€.

Toisin sanoen, ensi vuonna tällä matematiikalla tukea saisi huikeat 245 autoilijaa (500 000 €/(170 €/kk*12 kk)= 245,09. ). Todellisuudessa luku saattaa vuoden lopussa olla isompi, jos oletetaan että tällä hetkellä tuen piirissä olisi vähemmän autoilijoita ja tuki kannustaa uusia autoilijoita valitsemaan sähköauton, eli budjettivaikutus painottuisi loppuvuoteen. 

Yllättävää mielestäni on se, että tuen saajia olisi näin vähän. Ilmeisesti täyssähköautoja ei ole vielä kovin paljoa käytössä työsuhdeautoina. Tuosta matematiikasta on pääteltävissä, että vain parisataa autoilijaa on valinnut täyssähköauton työsuhdeautoksi vuosina 2019-2020. Ottaen huomioon, että 31.12.2018-30.6.2020 niitä rekisteröitiin liki 4000 kappaletta, voidaan lukua pitää todella pienenä.

Kuten jo tuossa aiemmassa postauksessani totesin, työsuhdeautoissa nimenomaan olisi tärkeää suosia täyssähköautoja, sillä ne tulevat 3-4 vuoden kuluessa käytettyjen markkinoille ja sitä kautta myös laajemmalle ostajakunnalle tarjolle. Siinä mielessä siis toimea voidaan pitää oikean suuntaisena. Lisäksi on ymmärrettävää, että tuki on määräaikainen. Jossakin vaiheessa kriittinen massa ylittyy jolloin valtiovallan tukitoimet eivät enää ole tarpeen. Toivottavasti tukea ollaan kuitenkin valmiina tarvittaessa jatkamaan mikäli se osoittautuu hyödylliseksi. Myös tuen määrä on sellainen, jolla on oikeasti vaikutusta. Tätä pidän myös hyvänä asiana.

Kriitikot toivoivat heti myös plugin-hybrideitä tuen piiriin.

Tätä puolestaan itse en pidä tarpeellisena, ainakaan saman suuruisena. Käytännössä jo nyt työsuhdeautoilijat valitsevat todella usein plugarin, sillä mielenkiintoisimmat mallit alkavat niitä jo pelkästään olemaan. Esim Volvoa ei saa enää kuin plugarina tai täyssähköautona. Myös miltei kaikilla muilla merkeillä alkaa olemaan taloudellisesti järkevämpää valita nimenomaan työsuhdekäytössä se plugari, kuin vastaava polttomoottoriauto (esimerkkinä vaikka se meidän BMW 225ex).

Mutta katsotaan nyt, että muuttuuko tämäkin vielä hovissa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti