keskiviikko 14. lokakuuta 2020

Syksyn vaikutus toimintamatkaan

Tuli taas tarve käväistä Lahdessa. Edellinen keikka tehtiin Heinäkuussa ns. ihanneolosuhteissa, tällä kertaa meininki olisi toinen.

Autoksi valittiin e-Golf koska sillä tuo keikka oli aiemminkin onnistunut. Keli oli nyt kylmempi, tosin lokakuuksi edelleen lämmin n. 10 C. Mutta vettä satoi kaatamalla koko menomatkan ja sillä oli iso vaikutus kulutukseen. Alussa auto väitti kantamaksi 247 km, mutta kun 130 km:n ajon jälkeen parkkeerasimme auton Lahdessa oli toimintamatkaa jäljellä auton mielestä enää 49 km. Kulutus oli tähänasti havaittu korkein, 17.0 kWh/100 km. Ensinmäisen kerran tuli oikeasti vastaan lievä range anxiety, alkumatkasta nimittäin kilometrit hupenivat tuplasti nopeammin kuin taitettu matka, joten ennen Mäntsälää piti oikeasti arvioida, että mahtaako tuo riittää perille asti. 



Paluumatkalle autoa taas ladattiin Mailin ilmaisessa pikalaturissa ja auto väitti toimintamatkaksi nyt 194 km. Se tuntui menomatkan kokemusten perusteella turvalliselta. Nyt auto oli kuitenkin oppinut menomatkan kulutuksesta ennustamaan paremmin eikä matkalla satanut. Kotona perillä oli toimintamatkaa jäljellä vielä 86 km, eli rangea suli vain n. 10 km enemmän kuin mitä itse matka oli. Kulutus paluumatkan aikana oli 15.5 kWh/100 km, joten sateen vaikutus on varsin huomattavat 10% moottoritienopeuksissa.

Vielä kun oppisi käsittelemään tuota range anxiety:ä paremmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti