sunnuntai 17. toukokuuta 2020

Plugarin latausteho

Kuva: BMW Mediakirjasto
Nyt kun Bemari on ollut ahkerassa käytössä noin kuukauden, ja sitä on latailtu ahkerasti, niin heräsi kysymys:

Minkä ihmeen takia plugareissa on yleensä vain 3.6 kW:n laturi ?

Plugareissa on yleensä reilun 10 kWh:n akku, tämä antaa sen n. 50 km sähkökantamaa, mikä on tällä hetkellä jonkinlainen normi näissä autoissa. Verrattuna täyssähköauton kantamaan, joka on ainakin reilut 200 km, tämä tarkoittaa että jos plugarilla haluaa maksimoida sähköllä ajon niin sitä pitää tosiaan ladata aina kun se vain on mahdollista.

Kotioloissa 3.6 kW laturi ei ole ongelma, yleensähän auto seisoo parkissa tuntikausia joka tapauksessa. Mutta entäs sitten kun teet lyhyen kauppareissun vaikkapa Helsinkiin, matkaa reilut 25 km per sivu. Nyt ollaan tilanteessa, jossa sähkö ei riitä paluumatkaan, mutta ei sitä lataukseenkaan viitsi laittaa, koska joko asiointi on niin lyhyt ettei se merkittävästi hyödytä, tai sitten latureiden minuuttihinnoittelu tekee sähköstä niin kallista, että on sama ajaa ne puuttuvat muutamat kilometrit bensalla. Sitten kotona se akku onkin tyhjä, joten jos  autolle on uudestaan tarvetta vaikkapa kahden tunnin kuluttua (esim viikonloppuna tai töiden jälkeen ei niin kaukaa haettu ajatus) se ei ole vielä täysi.

Molemmat latauksen ongelmat ratkeaisivat tehokkaammalla laturilla. 11 kW:n laturi lataisi auton tyhjästä täyteen noin tunnissa, eli jo puolen tunnin kauppareissu riittää auton saamiseen täyteen ladatuksi. Lisäksi esim K-Latauksen 1,20 €/h hinta olisi tällöin ihan siedettävä (11 c/kWh) . Itse asiassa jo 7.6 kW:n laturi parantaisi asiaa oleellisesti.

En tiedä laturikomponentin tehon vaikutusta auton kokonaishintaan, mutta toivoisi että myös plugareissa pikkuhiljaa siirryttäisiin tehokkaimpiin latureihin edes optioina. Kuluttuja voi tässä asiassa vaikuttaa äänestämällä lompakollaan ! Toki laturin teho tuskin milloinkaan muodostuu deal-breaker:ksi, mekin valittiin auto ihan toisilla kriteereillä kuin latausominaisuuksilla.

Tästä huolimatta poikkeuksiakin toki on. Esimerkiksi Mitsubishin suosittussa Outlander PHEV:ssä on jopa 60A:n CHAdeMO pikalataus. Sillä täyttyy tuon auton akku muutamissa minuuteissa. Ehkä vähän overkill...

1 kommentti:

  1. Toivotaan, että tosiaan tehokkaammat laturit olisivat pian saatavilla. Meillä juuri jouduttin autoon vaihtamaan akku. Se ei millään latautunut, ja jos latautui niin siinä kesti paljon keskimääräistä kauemmin. Nyt ei ole ollut enää mitään ongelmia, onneksi niin.
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista