sunnuntai 14. helmikuuta 2021

10 000 km e-Golf:lla

Ensimmäiset 10 000 km on nyt ajettu. Ajoon on mahtunut niin huoletonta kesäajelua kuin jo hiukan enemmän suunnittelua vaativaa talviajoa. Säiden puolesta on koettu kaikkia +30 ja -20 asteen väliltä, ja myös vesisateet ja lumisateet ovat tulleet tutuiksi.



Matkan varrella tarttuneita huomioita 

Talvi vaikuttaa enemmän kuin alunperin oletin

Ei ymmärretä väärin, kyllä e-Golf:lla talvellakin pärjää siinä ajossa mihin se alunperin hankittiin. Mutta talvella tapahtuu ainakin seuraavat radikaalit muutokset: 
  • Toimintamatka tippuu radikaalisti, jopa 50% kovimmilla pakkasilla. Tämä johtaa tietenkin siihen että autoa pitää ladata liki päivittäin. Tästä johtuen myös tiputin latausvirran 2 x 16 A:sta 2 x 10 A:n jotta talon pääsulakkeet kestävät. Pakkasilla sähköä kuluu muuhunkin ;-)

    Täysi akku ja 118 km toimintamatka. Regen pois pelistä.

  • Regenerointi ei toimi kylmällä akulla (-20°C tms) alussa juuri ollenkaan ja matkan edettyäkin huonommin kuin lämpimässä. Auto näyttää tämän mittaristossa olevalla vihreällä Charge alueella.
  • Akun lämpötilalla tuntuu muutenkin olevan huomattava vaikutus kulutukseen. Parhaiten tämän näkee "standardoidussa" työmatkalenkissä. Aamulla kun auto ja akku ovat kylmiä, kulutus työmatkalla saattaa olla jopa yli 26 kWh/100 km. Samassa lämpötilassa paluumatka vie nyt vain noin 17 kWh (auto on siis päivän lämpimässä hallissa). Aamulla auto oli kuitenkin johdossa esilämmitetty, eli kyse ei ole pelkästään kabiinin lämmityksestä. Toki istuinlämmitin ja  peilinlämmitin jotain vievät, mutta tyypillisesti käytän niitä vain muutaman minuutin matkan alussa. e-Golf:ssa ei ole akun lämpötilan hallintaa, mikä tietenkin selittää tämän.

Mutta kaupunkien väliseen matka-ajoon e-Golf ei näillä pakkasilla sovellu. Lahden keikat tehdään toistaiseksi Bemarilla.

e-Golf ihan autona

Tämä on nyt toinen Golf, josta minulla on kokemuksia, ja täytyy edelleen sanoa että autona e-Golf on riemastuttava. Kuten aiemminkin on tullut todettua, auto vastaa napakasti "kaasuun" ilman edellisen bensa Golf:n noin sekunnin pituista mietintätaukoa. Myös auton hiljaisuus on todella miellyttävä. Muuten autona e-Golf:a tuskin kannattaa ihmeemmin esitellä, siinä on samat puutteet ja hyvät puolet kuin muissakin Golf:ssa. Eräänä kylmänä talvipäivänä esim. latausluukun kansi ei enää suostunut avautumaan. Syynä oli rikki mennyt avausmekanismin solenoidi, joka on siis täsmälleen sama osa kuin kaikissa muissakin Mk7 Golf:ssa, ja on kuulemma korimallin tyyppivika. Pikahuolto korjasi tuon päivässä.

Latausluukku toimi taas

Meillähän on perheessä tosiaan kaksi autoa, toinen on se BMW 225xe lataushybridi. Jotain e-Golf:n miellyttävyydestä kertoo se, että kaksi kolmesta perheen kuskista valitsee autoksi aina e-Golf:n kun se on mahdollista (eli vapaaana).
e-Golf on sähköauto, mutta kutsuisin sitä eräällä tavalla toisen sukupolven sähköautoksi. Se on edelleen kehitetty perinteisen polttomoottoriauton pohjalta, ja tämä perintö näkyy monissa yksityiskohdissa, esimerkiksi siinä että autossa on edelleen kardaanitunneli. Siinä ei ole mitään ns. kolmannen sukupolven sähköautojen (joiksi katson esim ID sarjan autot, Skoda Enyaq:n, Ford E-Mustang:n tms. Teslat ovat oma lukunsa, ehkäpä he vain jättivät kaksi ekaa sukupolvea väliin ja tekivät suoraan kolmannen sukupolven auton) "herkkuja", vaan voimalinjaa lukuunottamatta auto on perinteinen Golf. Merkittävin "puute" on pieni akku, seikka joka uudemmissa sähköautoissa ei enää ole ongelma.

Autoon ollaan siis tyytyväisiä. Mutta koska markkinatilanne kehittyy nopeasti ja verotuskin kannustaa, niin kahden ja puolen vuoden kuluttua auto menee vaihtoon (ja tilalle tulee jokin muu sähköauto). Tuolloin käytettyjen markkinoille ilmestyy yksi täysin käyttökelpoinen e-Golf lisää. Juuri tähänhän hallituksen veroetu tähtää.

6 kommenttia:

  1. Autoa on ladattu lähinnä kotona, tilapäisesti julkisista, joten euromääriä ei ihan helposti näe. Keskimääräinen kulutus (kesä+talvi) on varmaankin jossain 16 kWh/100 km tienoilla, joten 10 000 km:n aikana olisi täten kulunut 1600 kWh joka olisi rahana noin 200 €. Vertailun vuoksi 6 l/100 km bensa-autolla energiakustannukset samalta ajalta olisivat 1.5 €/l keskihinnalla noin 900 euroa.

    VastaaPoista
  2. Hyvä juttu, että olette autoon olleet tyytyväisiä. Meillä talvi on tuonut haasteita autoiluun, etenkin akun osalta. Uusi akku olisi nyt tulossa, joka sitten vaihdetaan. Toivon, että tämä auttaa ongelmiin. Mikäli ei, voi olla että lähtee meilläkin auto vaihtoon.
    https://www.iisalmenautoala.fi/tyokalut

    VastaaPoista
  3. Kuinka helposti auton saa esilämmitettyä? Jos otetaan verrokiksi webasto, jonka saa kaukosäätimellä napista käyntiin kun haluaa. En tarkoita niitä ajastimia

    VastaaPoista
  4. Eraseri:Esilämmityksen saa päälle puhelimesta. Siitä (appi) voi myös laittaa tuulilasilämmön päälle ja latauksen. Voi tarkistaa että ovet ovat lukossa, tarkistaa kulutusta, yms.
    Tuohon aloitukseen pari kommenttia: regenerointi ei tietenkään toimi kun akku on jo täynnä.
    2x10A riittää enemmän kuin hyvin, vähemmänkin riittäisi jos nukkuu öisin (minulla 1x8A). 2x10A = puoli akku neljässä tunnissa.
    Mutta niinkuin Kruiserikin, tyytyväinen olen autoon, kiitos raportista.

    VastaaPoista
  5. paljonko pääsee kesäll' täydellä akulla entä talvella. kauan kestää ladata täytyy normaalista pistokkeesta

    VastaaPoista