sunnuntai 11. heinäkuuta 2021

Tyypit:Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang nimi herättää heti mielleyhtymiä ja odotuksia. Ennen korona-aikaa vuokrasin sellaisen 5.0 litraisella koneella USA:ssa, ja olihan se omalla tavallaan hauska auto. Hiukan kirveellä veistetty joo, mutta ihan hauska.

Fordin ensimmäinen näkemys sähköautosta sai siis nimeensä legendaarisen Mustang:n.



Ulkonäkö ja sisätilat

Hirveän paljon yhteistä legendaarisen muskeli-Mustangin kanssa tällä ei ole. Merkittävin yhtäläisyys liittyy Mustang-logoon ja takavalojen muotoiluun. On toki autossa joitakin muitakin muskelimaisia piirteitä. 

Autot valmistetaan myyjän mukaan Meksikossa, ja niillä on varsin pitkä 6-8 kk:n toimitusaika.

Muskelimaista muotoilua

Hain siis tämän koeajolle eräänä puolipilvisenä heinäkuun päivänä. Speksien mukaan autolla pitäisi olla toimintamatkaa reilut 400 km, mutta täyteen ladattu koeajoauto ilmoitti matkaksi 367 km. Ilmeisesti koeajajat ovat tätä ennen ajaneet enemmän matkaa kuin kaupunkiajoa...

Auto on sisältä selkeästi erilainen teemaltaan kuin sukulaisensa muskeli-Mustang.

Suuri keskinäyttö hallitsee ohjaamoa

Siinä missä muskeli-Mustang on tosiaan kirveellä veistetty macho, tämä on jo huomattavasti sivistyneemmän oloinen perheauto. Auto ei ole millään mittarilla siis urheiluauto, vaan enemmänkin SUV. Muotoilulla ja hinnaltaakin tämä on selvästi profiloitu kilpailemaan enemmän Tesla Model 3:n kanssa kuin vaikkapa Volkswagenin ID autojen kanssa.

Autossa on edelleen kunnon napit tärkeimmille toiminnoilla mikä on yksinomaan hyvä asia. Toki esim ilmastointi säädetään keskinäytöstä, mutta ikkunat, valot, vakionopeudensäädin yms ovat kaikki kunnon nappeja eivätkä hipaisukytkimiä.

Auton ulko-ovet avataan sähköisesti painonapeista, nähtäväksi jää miten yhteensopiva tuo ominaisuus on Suomen talven kanssa.

Infotainment

Ohjaamon keskellä olevasta infotainment-näytöstä voi säätää ja hallita auton kaikkia toimintoja, ja niitä on paljon. Koeajoon oli vain 2 tuntia aikaa, joten kaikkea ei ehditty kokeilemaan. 

Komentokeskus


Itse valitsin "Untamed" ajotilan sekä kokeilin sitä sekä moottoriäänillä että ilman. Jos moottoriäänet ovat päällä, ne kyllä hädin tuskin kuuluvat sisätiloihin, mutta mitään muskeliauton ärjyntää niistä ei lähde. Tuo ominaisuus kaipaisi kyllä volyyminsäätöä...

Tuo yhdellä pedaalilla ajo oli muuten merkittävästi agressiivisempi kuin e-Golf:ssa, ja lisäksi se pysäytti auton ihan kunnolla.

Ajettavuus


Auto oli varsin miellyttävä ajettava ja tehoa riitti kiihdytyksiin enemmän kuin hyvin. Ajoin autolla noin sadan kilometrin lenkin Espoosta Turun moottoritietä Lohjalle ja takaisin, sillä halusin nimenomaan kokeilla autoa matka-ajossa. 120 km/h moottoritiellä ei edes tuntunut kovalta vauhdilta, auto on sen verran iso että vauhtia oli vaikea aistia.

Vakionopeussäädin käyttäytyi oudosti


Autossa oli liikennemerkkien tunnistukseen perustuva vakionopeudensäädin, joka kuitenkin mielestäni oli hiukan outo. Se kyllä tunnisti nopeusrajoitukset luotettavasti, mutta sitten se sääti nopeuden 5 km/h isommaksi kuin vallitseva rajoitus. Tuo tuntui oudolta ominaisuudelta ottaen huomioon auton amerikkalaiset juuret ja tuotevastuulait.

Auton ennustama toimintamatka ainakin tällä koeajolla tuntui osuvan aika hyvin. Auto ennusti jäljelle jäävän toimintamatkan moottoritieajossa oikein kahden kilometrin tarkkuudella.

Ajon statistiikat

Itse en mistään löytynyt muista kokeilemistani sähköautoista tuttua näyttöä, joka näyttäisi että kuluttaako auto sähköä vai rekuperoiko se sitä. Eihän tuo tavallaan oleellinen tieto ole, mutta jotenkin sitä kaipasi.

Koeajolenkin kulutus oli 20 kWh/100 km. Matka oli voittopuolisesti moottoritieajoa, joten se selittänee osaltaan lukua. Vastaavissa olosuhteissa e-Golf kuluttaa noin 15-16 kWh/100 km, mutta onhan e-Golf paljon pienempi auto joten on vain loogista että kulutuskin on pienempi. Meidän hybridi-BMW puolestaan kuluttaa sähköä moottoritiellä ihan samat lukemat, joten siihen verrattuna lukua voinee pitää jopa kohtuullisena.

Tavaratilat

Tavaratila yllätti

Tavaratila vaikutti yllättäen pienemmältä kuin etukäteen odotin. Auton liftback-tyyppisen kaarevan takaosan takia tila ei ole järin korkea, joten vaikka sillä pituutta onkin, niin kovin montaa matkalaukkua sinne ei kyllä mahdu. Alkuperäisen muskeli-Mustangin tavaratilan tärkein suunnittelukriteeri on kuulemma, että sinne mahtuisi golfbagi, ja kyllä tuo kriteeri toki täyttyy tälläkin autolla heittämällä (USA:ssa sain vuokra-Mustangin tavaratilaan mahtumaan kaksi matkalaukkua, kameralaukun ja jotain pieniä kasseja, mutta oli se sen jälkeen kyllä täysi).

Loppupäätelmä

Itselläni on aina ollut hiukan negatiiviset ennakko-odotukset Fordeista. Tapanani on ollut vitsailla, että Ford on lyhennys sanoista Fix or Repair Daily. Tällä lyhyellä koeajolla ei tietenkään ollut mahdollista todeta mitään auton tekniikan luotettavuudesta, mutta yksi merkittävä ero ID.3:n koeajoon oli, koeajon aikana ei ilmennyt mitään softabugeja !

Auton viimeistelystä en löytänyt mitään moitittavaa, ajomelu oli alhainen ja se vain toimi. Myös sisätilat olivat miellyttävät, täytyy alkaa vakavasti harkitsemaan seuraavassa autossa sähköisiä penkin säätöjä. USA:n vuokra-Mustangin viimeistely ei aikoinaan oikein vakuuttanut, joten siihen verrattuna olin ehkä hiukan yllättynyt.

Minun täytyy tunnustaa, että ainakin tämä Ford pääsisi shortlistalle sitten kun seuraavan kerran autoa ollaan vaihtamassa. Tai siis pääsisi, jos maahantuoja saisi auton lisättyä Hanselin listoille, nyt ainoat sähköautot siellä ovat VW:n ID.3 ja ID.4 sekä muutama perinteinen Kona ja Renault Zoe.

Hinnaltaan Mustang Mach-E on varusteista riippuen jossain ID.4:n ja Tesla Model 3:n välimaastossa.


Legendaariset Mustang takavalot

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti