Unboxattu Elli |
No sitten sopimaan asennusta sähkömiehen kanssa. Sovimme että vedämme itse kaapelin ryhmäkeskuksesta autokatoksen vieressä olevaan varastoon. Tätä varten löytyi kätevä reitti, talon rossipohjan kautta. Tai niin sitä luultiin. Saimme pojan kanssa äheltää johdon ja vetojousen kanssa muutaman tunnin ennenkuin kaapelin veto oli valmis. Johto tuntui jäävän jumiin kaikkiin paikkoihin mihin se voi jumiin vain jäädä. Mutta lopulta se oli vedetty, ja mitään uusia läpivientejä ei tarvinnut tehdä.
Ryhmäkeskus, selkeä ? |
Sitten astui ammattilainen kehiin, ja hoisi asennuksen loppuun. Ensin porattiin varaston seinään reikä josta saisi johdon läpi autokatokseen, ja sitten vain ohjeiden mukaan aseman kasaus. Loppupeleissä kävi ilmi että ohjeet olivat hyvät ja asennus johdonmukainen. Sähkömiehen mukaan jopa helppo. Ohjeiden kuvat tosin olivat melko pieniä ja siten paikoin vaikeat lukea. Ellin laturissa on sisäänrakennettuna tasavirran suojaus, joten väliin riitti normaali A-tyypin vikavirtasuoja.
Lopputulos on varsin siisti. |
Sitten koitti se jännin hetki, toimiiko kaikki ?
No toimihan se, kertalaakista. Perinteinen "mikä meni vikaan" vaihe jää pois kun käyttää ammattilaista ;-)
Kiitos kirjoituksesta!
VastaaPoistaItsellä harkinnassa sama laite.
Minkä pituiseen latausjohtoon päädyit? Olikohan ohjeissa neuvottu asentamaan katoksen alle vai voikohan jättää säiden armoille?
Miten pitkä matka teillä tuli sähkökeskukselta ja mitä kaapelia neuvoi sähkömies käyttämään?
Tulipas kysymyksiä :)
Anteeksi että vastaus hiukan kesti ! Päädyimme pidempään 7 metrin latausjohtoon, jotta se yltäisi molemmille autopaikoille. Meillä se on asennettu katoksen alle. Veto sähkökeskuksesta latausasemaan on arviolta 20 metriä, toki suora etäisyys olisi vain noin neljä metriä ;-) Veto kulkee talon alapohjan kautta, joten se on tehty maakaapelilla. Sähkömies antoi kaapelin, joten sen tarkempia speksejä en tiedä.
Poista